Tips når du flytter hjemmefra

Å flytte hjemmefra – ikke noe problem selv om du har en medfødt metabolsk sykdom

Å flytte hjemmefra er et stort skritt, spesielt hvis du må følge en restriktiv diett i tillegg. Her vil du få noen tips til gjennomføringen.
Innenfor dine egne fire vegger kan du være din egen herre og er fri fra foreldrenes regler. Så spennende som denne perioden i livet er, så er også oppgavene som du nå blir konfrontert med nye, spesielt hvis man må følge en spesiell diett på grunn av en medfødt metabolsk sykdom.
«Hva må jeg tenke på? Hva annet trenger jeg fra foreldrene mine slik at jeg kan fortsette dietten min uten problemer?»
Vi har satt sammen noen nyttige tips for deg.

Viktige formaliteter

Enten du flytter på hybel for å studere, flytter i egen leilighet, du skal dele leilighet med en partneren eller bo i kollektiv – når du flytter hjemmefra er det mye å gjøre. For å nyte den nylig oppnådde uavhengigheten til det fulle, er det viktig å være godt forberedt og organisert. Dette vil gjøre overgangen smidigere.

Husk å melde flytting så snart som mulig. For å sikre at posten din ikke lenger havner i foreldrenes postkasse, må myndigheter, lege, kontorer og andre institusjoner informeres om den nye adressen din.
Husk å merke postkassen på ditt nye bosted med ditt navn slik at posten kommer frem.

Hvem må informeres om adresseendringen din?

1. Folkeregisteret, senest 8 dager etter at du har flyttet
2. Posten
3. Fastlege/sykehus/metabolsk avdeling
4. Apoteket som håndterer respeten din, hvis du er vant til at de sender varene direkte hjem til deg
5. Forsikringsselskap
6. Banken
7. Skattetaten
8. Mobil- og bredbåndsleverandør
9. Skole/høyskole/universitet
10. Arbeidsgiver
11. Treningsstudio, klubber, magasinabonnmenter der du har kundeforhold og abonnementer
12. Og selvsagt venner, slektninger og bekjente

Generelle tips

Flytteforberedelsene inkluderer bestemmelse av den nøyaktige flyttedatoen. Avklar når den nye boligen er ledig og også hvilken dag som passer deg best. Om nødvendig, søk om permisjon og organiser flyttehjelpere i familien og vennekretsen din for denne dagen. Du trenger også en lastebil eller varebil. Kanskje noen fra din vennekrets kan låne deg et passende kjøretøy. For å transportere møbler og store gjenstander, organiser en større lastebil. Hvis du vil leie en varebil, er det best å sammenligne prisene til leverandørene og tenke på hvilken størrelse du trenger for å transportere eiendelene dine. Det finnes mange flyttebyråer du også kan kontakte. Innhent tilbud fra flere og velg det tilbudet som passer best for deg.

Planlegg og start pakkingen i god tid, da blir selve flyttedagen mindre hektisk. Merk flyttekassene tydelig. Planlegg også på forhånd hvor møblene dine skal stå i den nye boligen ved å se på rominndelingen og møblene og lag en plan. Da blir det enklere å sette alt på riktig sted med en gang.

Å gjennomføre dietten på egenhånd

Alle som må følge et spesielt kosthold på grunn av en metabolsk sykdom er godt kjent med utfordringene man møter i hverdagen. Kostholdet er imidlertid viktig for å holde seg i form. Hjemme er foreldrene dine ofte ansvarlig for innkjøp og tilberedning av mat. Nå som du har flyttet hjemmefra er det ditt ansvar. Men selv om du har flyttet hjemmefra vil foreldrene dine fortsette å hjelpe deg. Ikke nøl med å ta kontakt med dem eller din lege eller kliniske ernæringsfysiolog hvis du opplever utfordringer med dietten nå som du ikke bor hjemme lenger.

Ha egnet mat i skapet

Pass på at du alltid har nok og riktig mat på lager i kjøkkenskapet. Da reduserer du sjansen for å bli fristet av matvarer du må unngå og som du kan se i skapet til de du deler hybel eller leilighet med. Ha alltid noe lavproteinmat tilgjengelig hvis du skulle bli sulten.

Hvilke matvarer du liker og passer for deg har du helt sikkert god oversikt over. Hvis noe fortsatt er uklart, er du også velkommen til å spørre foreldrene dine eller din kliniske ernæringsfysiolog. De har fulgt deg og din metabolske sykdom fra begynnelsen av og kan støtte og veilede deg gjennom denne tiden.

Orienter deg i ditt nye miljø og nye omgivelser. Hvilke shoppingmuligheter finnes det i nærheten? Er utvalget av frukt og grønt i matbutikkene i nærheten tilfredstillende? Har du bestilt lavproteinvarer på egenhånd ennå? Hvis ikke kan det passe å gjøre det nå.

Matlaging og baking

Kjøkkenet er nå ditt territorium. Hvis du ennå ikke har noe særlig erfaring med å lage mat eller bake på egenhånd, er tiden inne nå. Dette gjelder alle som flytter hjemmefra, selv om det selvfølgelig er en ekstra utfordring når man må være spesielt oppmerksom på ingrediensene i matrettene. Så lenge du holder øye med næringsverdiene kan du være kreativ og prøve oppskrifter som du ikke kjenner hjemmefra. Det trenger ikke å være et ork å lage din egen mat og dermed å lære å tilberede den, det kan derimot være veldig morsomt. For inspirasjon og motivasjon tilbyr vi gratis matlagingskurs av og til. Følg med under «Arrangementer». Det finnes også en hel rekke med spennende oppskrifter her (link til oppskrifter). I vår YouTube-kanal kan du også se mange velsmakende retter.

Hva bør du se etter?

Hvis diettbehandlingen krever en spesiell kost eller tilskudd, f.eks. en proteinerstatning, en spesiell olje eller andre spesielle matvarer, husk å ha dette tilgjengelig umiddelbart etter flyttingen. Kanskje er du allerede vant til å tenke på dette på egenhånd. Hvis foreldrene dine har hatt ansvaret så langt, er det ikke noe problem. Få din mor eller far til å vise deg og forklare hvordan du tilbereder den spesielle kosten, det vil si hvilken mengde du trenger eller hva du trenger å være spesielt oppmerksom på.

Når det gjelder reseptbelagt proteinerstatning eller spesialprodukter, husk alltid i god tid å få utstedt en ny resept til deg av legen din og å bestille varen på apoteket du bruker slik at du unngår å gå tom.

Ikke glem forsikringene

Nå som du flytter hjemmefra er det viktig at du tenker over hvilke forsikringer du har i dag og hva du trenger fremover. Spør dine foreldre om du fortsatt er forsikret gjennom dem. Det er viktig at du ikke slurver med forsikringer, det kan fort bli dyrt hvis uhellet er ute.

Kort om ulike forsikringer

1. Innboforsikring: Denne forsikringe dekker uhell og tyveri der du bor. Den dekker også ting som står lagret i kjeller, på loft eller i garasje. Dette er en viktig forsikring uansett om du eier eller leier og blir relevant så snart du flytter inn i din første egen leilighet. Innhent tilbud fra flere forsikringselskaper og sammenlign priser på premier og egenandler samt dekningsgrad før du bestemmer deg.

2. Reiseforsikring: Er du dekket når du er på reise gjennom dine foreldre? Finn ut av det og tegn egen reiseforsikring hvis du ikke er dekket. En reiseforsikring kan f.eks. gi deg pengene tilbake hvis du må avbestille reisen kort tid før avreise, hjelper deg hvis du blir syk underveis, mister eller blir frastjålet baggasjen.

3. Personforsikring: i denne kategorien finnes det ulike forsikringer, bl.a. uføreforsikring og livsforsikring. De fleste glemmer å forsikre seg selv og spesielt hvis du er ung og ikke er forsikret via en arbeidsgiver. Men dette bør man ikke glemme. Uføreforsikring kan sikre deg hvis du skulle bli ufør eller få redusert arbeidsevne. Det kan virke usannsynlig at noe skulle skje nettopp med deg i så ung alder, men det er en stor andel unge som er uføre i dag. En ulykkesforsikring kan i tillegg dekke skade som følge av en ulykke. Ta deg tid til å gjennomgå hva som kan passe for deg.

4. Kjøretøyforsikring (bilforsikring): Hvis du eier en bil eller motorsykkel, er du forpliktet til å forsikre den. Premien avhenger av ulike faktorer, for eksempel kjøretøymodellen og førerens alder. Men siden det også her er betydelige prisforskjeller her, er det verdt å sammenligne de ulike forsikringsselskapene.