Tilbake på diett

I 1984 kom forskere og helsepersonell frem til at livslag diettbehandling er det beste for pasienten, og skal anbefales.

Å gå tilbake til en lavproteindiett etter en periode med å være ute av dietten eller gjøre dietten din sunnere er gunstig i alle aldre. Det kan være vanskelig å justere spisevanene dine, men veldig verdt det. Å gjenvinne kontrollen over phe-nivåene kan bidra til å redusere de negative effektene fra høye phe-verdier; som tretthet, konsentrasjonsvansker og humørsvingninger.

Vi ønsker å bidra til å gjøre overgangen tilbake til et lavproteindiett så uproblematisk som mulig for deg. Vi har satt sammen følgende informasjon og tips på hvordan du gjør reisen tilbake til dietten så jevn som mulig.

Det er aldri for sent å starte på diettbehandling selv om man har hatt et friere kosthold i mange år.

Ta kontakt med ditt PKU-team. Ikke være redd for å ringe dem selv om det er lenge siden dere sist hadde kontakt.

Her er noen tips

  • 1. Si det til familie og venner. Snakk med de nærmeste om diettbehovene dine og dine ønsker om å returnere til dietten. Dette vil hjelpe deg med å utvikle et nettverk av venner og familie som kan støtte deg når du returnerer til dietten eller ønsker å forbedre din nåværende diett.

    2. Ring PKU-teamet og sett opp en avtale. En klinisk ernæringsfysiolog vil sammen med deg sette opp en individuell plan for å hjelpe deg med å komme tilbake på dietten.

    3. Ved hjelp av din kliniske ernæringsfysiolog, prøv å finne en proteinerstatning som passer din livsstil. På veien dit kan du gjerne prøve ulike typer. Diskuter med PKU-teamet.

    4. Møt andre personer med PKU, bli med i en Facebook-gruppe eller delta på et PKU-arrangement eller en konferanse. Du kan også kontakte den norske PKU foreningen.

    5. Bli forelsket i frukt og grønnsaker. Utforsk nye sorter i din lokal butikk, se på oppskrifter på nettet og fordyp deg i grønnsaks-kokebøker. Sjekk ut våre oppskriftssider og videoer for inspirasjon.

    6. Ikke vær redd for å gjøre endringene i ditt eget tempo. Du trenger ikke å endre alt over natten. Ta ett steg om gangen, slik at endringene blir varige.

    7. Hvis det er vanskelig å gjenoppta dietten, ikke gi opp! Det er utfordrende å leve på en lavproteindiett, men fortsett å prøve, og til slutt vil det bli en del av din daglige rutine.

    1. Hvor kan du få hjelp?
      • Ta kontakt med ditt PKU-team på nytt. Ikke være redd selv om det er lenge siden dere sist hadde kontakt.
      • Ved hjelp av din kliniske ernæringsfysiolog, finn en proteinerstatning som passer for deg.
      • Sjekk ut vår «produktside» for å lære om produktutvalget vårt
      • Lær mer om å gå tilbake til dietten på våre sider (link)
      • Ta kontakt med PKU foreningen, de kan bidra med tips og råd
    2. Begynn å gjøre PKU-dietten til en del av din daglige rutine
      • Sett en plan for å forberede måltider med lavt proteininnhold. Se våre lavprotein-filmer for inspirasjon.
      • Gå rundt i ulike butikker og sjekk utvalget av frukt og grønnsaker.
      • Ta kontakt der du kjøper lavproteinmat, kanskje er det mange nye og spennende produkter du kan prøve
      • Lag en plan og sett bestemte tider for å drikke proteinerstatningen din.
    3. Følg med på hvordan du har det
      • Snakk åpent med venner og familie.
      • Spør om de ser forbedringer i deg og/eller atferden din mens du går tilbake til dietten.
      • Sett deg små mål, som f.eks å holde seg på diett i en hel dag, deretter en uke, deretter en måned. Eller det kan være at ditt mål er å lage en ny lavproteinrett eller prøve en ny proteinerstatning.
      • Husk å feire deg selv og dine suksesser.
  • Lag en daglig rutine
    • Kroppen din fungerer best når den mottar ernæring spredt gjennom dagen. Ta sikte på å innta din proteinerstatning 3-4 ganger jevnt fordelt gjennom hele dagen.
    • Har du problemer med å huske å ta proteinerstatningen din? Still inn en alarm på telefonen for å minne deg på å ta den
    • Vurder en diett-app slik at du kan holde oversikt over inntaket ditt hele dagen.Det finnes mange PKU-apper som kan hjelpe deg. myPKUapp fra Nutricia finner du her.

    Planlegg fremover
    • Hvis du bruker proteinerstatning i pulverform, kan du blande proteinerstatningen på forhånd. De fleste proteinerstatninger kan kjøles ned i opptil 24 timer etter tilblanding. Bare husk å riste før du drikker!
    • Be om en kjølebag for å holde proteinerstatningen kjølig eller et shaker for å blande ut pulveret mens du er på farten. Begge deler kan du bestille kostnadsfritt av Nutricia her.
    • Snakk med din kliniske ernæringsfysiolog hvis du vil prøve en drikkeklar (flytende) proteinerstatning hvis du ikke har prøvd dette før. Denne krever ingen forberedelser og finnes i mange smaker. Se vårt utvalg her. Vareprøver kan bestilles her.

    Få en god start på dagen
    • Frokost er fortsatt et viktig måltidet, så sørg for å ta en porsjon av proteinerstatningen om morgenen.
    • Hvis du bruker en proteinerstatning i pulverform, kan du blande ut pulveret kvelden før og ha den i kjølekskapet over natten. Det kan ofte være hektisk om morgenen og dermed være kjekt å ha en klar.
    • Du kan blande i friske eller frosne bær for å lage en smoothie.
    • Hvis du benytter PKU GMPro LQ eller pulver kan du finne mange enkle og smakfulle tilblandingtips her.

    Ikke dra hjemmefra uten proteinerstatningen
    • Bland ut pulveret kvelden før og tilsett vann eller en smaksatt drink når du er klar til å ta proteinerstatningen din. Eller snakk med din kliniske ernæringsfysiolog om å bruke en drikkeferdig løsning.
    TIPS: Bruk en ren, gjenbrukbar beholder som ikke er gjennomsiktig hvis du ikke vil at andre skal se hva du drikker.

    Ha en reserveplan
    • Ha alltid noen ekstra poser med proteinerstatning på et passende sted i tilfelle du har glemt å ta den med
    Eksempler…
    • I vesken eller sekken
    • I skrivebordsskuffen på jobben
    • I ditt personlige skap
    • Hjemme hos foreldrene dine eller hos venner
    • I bilen (pass på temperaturen)

    Vær kreativ
    • Lag en smoothie ved å legge til isbiter eller frossen frukt til proteinerstatningen din og bland i en blender.
    • Frys proteinerstatningen ned i 1-2 timer og spis den med skje.
    • Bland proteinerstatning med kald drikke du kjøper underveis hvis du er på farten.

    Ikke gå tom
    • Hold oversikt over hvor mye proteinerstatning du har hjemme, slik at du kan bestille mer fra apoteket i god tid.
    • Ha alltid minst et 2-ukers lager av proteinerstatningen, bare i tilfelle det er en forsinkelse i leveransen din.

  • Jeg kan håndtere min PKU min ved å bare spise mat med lavt proteininnhold uten å ta proteinerstatning

    Sannheten er at personer med PKU trenger å ha en fenylalaninfri proteinkilde i dietten. En proteinerstatning er en spesielt modifisert proteinkilde laget spesielt for å hjelpe å håndtere PKU og sørge for at din lavproteindiett er ernæringsmessig balansert.

    Alle proteinerstatninger smaker vondt

    Sannheten er at proteinerstatninger for PKU har endret seg mye de siste årene. Proteinerstatningene kommer i mange smaker, former og fasonger. Du kan ha en drikkeklar proteinerstatning som du kan ta på farten, tabletter eller et pulver som blander seg med en liten mengde vann, slik at du har mindre å drikke. Se våre produktsider for mer informasjon eller snakk med din kliniske ernæringsfysiolog for å lære mer om alle alternativene.

    Jeg må drikke mye proteinerstatning for å få den fulle mengden daglig protein jeg trenger.

    Sannheten er at proteinerstatningene kommer i forskjellige former og forskjellige volum, mer konsentrerte alternativer er tilgjengelige. Se våre produktsider for mer informasjon eller snakk med din kliniske ernæringsfysiolog for å diskutere de ulike alternativene som kan være aktuelle for deg.

    Jeg er for gammel til å gå tilbake til å drikke en proteinerstatning.

    DET ER ALDRI FOR SENT! Å gjenvinne kontrollen over dietten din uansett alder kan bidra til å redusere de negative effektene høye konsentrasjoner av fenylalanin kan ha på deg; som tretthet, konsentrasjonsvansker og humørsvingninger.

Les om våre produkter

Informasjonen på denne siden er på ingen måte ment å erstatte omsorg, råd og medisinsk tilsyn av helsepersonell. Din kliniske ernæringsfysiolog og/eller lege vil gi deg råd om alle aspekter knyttet til håndtering av din metabolske sykdom for deg og din familie. Rådfør deg alltid med helsepersonell før du gjør endringer i kostbehandlingen din.