Tips og råd – Næringsdrikker

9 februar 2017

Tips og råd – Næringsdrikker

Tips og råd for apotekansatte

Det finnes en Nutridrink-variant og smak for alle.
Med variasjon unngår kunden å bli lei, og det gjør det lettere å innta den anbefalte doseringen (bedre compliance).

De fleste foretrekker å drikke Nutridrink avkjølt.
Åpnet flaske skal oppbevares i kjøleskap i max 24 timer. Alle Nutridrink-variantene kan varmes opp (ikke kokes), eller fryses og spises som is.

Dersom kunden ikke har fått en bestemt anbefalt dosering, er en god start 1-3 flasker om dagen, i tillegg til mat.

Utlegg for Nutridrink kan søkes refundert av Helfo.
Spesialist/sykehuslege må søke på eget skjema. Ved kreft kan fastlege søke.

 

Identifiser – Se og hør etter tegn:

  • Avmagret, klær for store, smykker henger løst?
  • Ustø gange og langsomme bevegelser?
  • Legemidler som kan gi dårlig matlyst som bivirkning? (f.eks antidepressiva)
  • Legemidler i forbindelse med behandling av kreft eller KOLS.

Kartlegg – Still dine egne spørsmål:

  • La kunden være en del av en gruppe.
  • Still spørsmål for å finne ut om kunden kan ha nytte av næringsdrikker, og om kunden har spesielle behov. Eks «Mange som handler disse medisinene har problemer med å spise nok mat, opplever du at du spiser nok?»

Anbefal – Vær tydelig og konkret:

  • Hjelp kunden til å velge smak og variant, basert på bestselgere og dine egne erfaringer.
  • Ca. 7 av 10 næringsdrikker som selges er en Nutridrink, jordbær- og sjokoladesmak er bestselgere. Multi Fibre er bra for fordøyelsen!

Følg opp – Be kunden komme tilbake:

  • Gi ut Nutridrink for én uke, og be kunden komme tilbake for å fortelle hvordan det har gått.


Del artikkel

Tips & Råd: Næringsdrikker

Last ned one-pager her